Groen, oranje, rood in zicht: de tafels leer je met de kleuren van het stoplicht!

Bij de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes wordt er gewerkt met de kleuren van het stoplicht. Oversteken bij groen mag! En is dus makkelijk. Niet voor niets dat groen staat voor de makkelijke tafels. Overal in onze maatschappij staat groen voor makkelijk/je mag gaan/goed. Dit is dus heel logisch voor kinderen. Bij oranje wordt oversteken al moeilijker. Deze kleur symboliseert dat er een extra denkstapje nodig is op basis waarvan de volgende ‘stap’ (komen tot een antwoord) gezet wordt. Rood betekent stoppen, oversteken mag niet: moeilijk dus. Stoppen houdt in: nadenken voor je doet. Hierbij staan denksturende vragen centraal. Ook oranje en rood worden logischerwijs geassocieerd met respectievelijk iets moeilijker/beetje moeilijker/inhouden als het kan en stop/moeilijk(st)/let op. De kleuren zijn dus niet voor niets zo gekozen. Daar is goed over nagedacht. Naast dat deze kleuren reeds met deze betekenis zijn ingeprent door gebruik ervan in onze maatschappij, benadrukt het des te meer het responsinhibitiemodel dat achter de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes schuil gaat: even nadenken voordat je doet dus! Met gebruik van andere kleuren zou de plank dus volledig mis geslagen worden. Te meer omdat kinderen eerst de kleuren moeten leren koppelen aan het makkelijker, iets moeilijker en moeilijkst. Dit moeten ze dan eerst inslijpen! Andere kleuren hebben mogelijk geen maatschappelijke betekenis met dezelfde associatie. Dat inslijpen van andere kleuren belast het werkgeheugen van kinderen zodanig, dat dit mogelijk meer kwaad doet dan goed. Immers: bij kinderen bij wie het tafelen lastig gaat, is er vaak meer aan de hand, bijvoorbeeld een onderliggende leerstoornis, en het werkgeheugen is daarbij vaak aangedaan. Onzin dus om dat werkgeheugen nog meer onder druk te zetten.

Naast dat deze kleuren reeds met deze betekenis zijn ingeprent door gebruik ervan in onze maatschappij, benadrukt het des te meer het responsinhibitiemodel dat achter de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes schuil gaat: even nadenken voordat je doet dus!

Dus 1x, 10x en 5x (de helft van 10x) is dus makkelijk ís dus groen!
2x, 4x, 6x en 9x is een groepje meer/minder is dus iets moeilijker ís dus oranje!
3x, 7x en 8x is twee groepjes meer/minder is het moeilijkst ís dus rood.

Met andere woorden: groen, oranje, rood in zicht, de tafels leer je met de kleuren van het stoplicht!

Esther

Esther-Monfils-Profielfoto-Tafelmethode-met-Stoplichtkaartjes

De Tafelmethode met Stoplichtkaartjes is bedacht door Els Roessingh van Iterson aan het einde van de vorige eeuw! Deze methode stond tot voor kort bekend als de Stoplichtmethode: in januari 2020 is de naam veranderd in Tafelmethode met Stoplichtkaartjes. In 2012 en 2013 schreef ik artikelen voor een vaktijdschrift voor remedial teachers. Sinds die tijd werken vele RT-ers, maar ook leraren met deze fijne methode!

Lees meer over mijn missie! Heb je een vraag? Kijk bij de FAQ’s . Misschien wordt jouw vraag daar wel beantwoord. Zo niet, neem contact met mij op!