Veelgestelde vragen
In principe kun je met deze methode al uit de voeten met de handleiding en de gratis downloads.
Achterin de handleiding hebben we aanschaftips opgenomen voor ouders, het onderwijs en onderwijsbegeleiders. Daarbij vind je ook een kostenindicatie. De handleiding ontvang je gratis via de webshop.
Als je een digitaal product aanschaft is deze maar voor een bepaalde tijd beschikbaar in jouw account. Ook heb je maar één, en in sommige gevallen twee, mogelijkheden om het te downloaden (downloadlimiet). Helaas heb ik hiertoe moeten besluiten omdat bestanden onderling werden doorgegeven, onder andere door het delen van accountgegevens. Dat is niet de bedoeling. Haal de digitale producten direct na jouw betaling uit jouw account door deze op jouw computer op te slaan.
De 15-euro-deal is een aanvullende dienst waarbij je betaalt voor het gemak om niet alles zelf te hoeven downloaden. In deze tijd waar we zo efficiënt mogelijk willen omgaan met onze kostbare tijd en zo min mogelijk werkdruk willen ervaren is dit natuurlijk 'an offer you can't refuse'!
Zodra je je bestelling hebt afgerond, vind je de downloads, 15-euro-deal of pakketten in jouw Stoplichtkaartjes-account dat je hebt aangemaakt tijdens het bestelproces. Van daaruit kun je het op jouw pc zetten. Dit gebeurt niet automatisch en dien je zelf te doen. Doe het snel, want anders vervalt de link. Ook is er een downloadlimiet. Dit om misbruik te voorkomen.
Zodra je op de downloadbutton klikt komt het bestand of de map in de downloadsmap van jouw pc terecht. Vanuit daar kun je ze verplaatsen.
Ja, dat klopt. Na het verschijnen van de twee artikelen in het Tijdschrift voor Remedial Teaching in 2012 en 2013 hebben verschillende aanbieders hun interesse kenbaar gemaakt voor deze methode (toen nog bekend als Stoplichtmethode) en toestemming gekregen dit in hun leermiddelen te gebruiken. Deze toestemming is vervallen per 1 juli 2020. Eén van deze aanbieders heeft ervoor gekozen om deze methode vanaf 1 juli 2020 in een ander jasje (andere kleuren en ander 'verhaal') aan te bieden. Voor de goede orde maken we graag duidelijk dat hierbij enkele principes gehanteerd worden waarmee binnen de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes anders wordt omgegaan. De kleuren en het verhaal van de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes is niet voor niets gekozen: de kleuren hebben de betekenis van makkelijk, iets moeilijker en moeilijkst reeds door het gebruik ervan in onze maatschappij. Wees je er dus van bewust dat een afgeleide methode mogelijk niet tot het gewenste resultaat kan leiden.
Er is ook een aanbieder die materiaal aanbiedt waarbij gebruik wordt gemaakt van de kleuren groen, oranje en rood, maar waarbij zelf bepaald wordt welke sommen groen (ken ik al goed), oranje (ken ik al aardig, nog even oefenen) en rood (vind ik nog moeilijk) zijn. Dit hoort niet bij mijn methode.
Deze kleuren zijn heel erg belangrijk in deze methode! En wel op twee manieren: de kleuren zijn 'logisch' om makkelijk, iets moeilijker en moeilijkst te visualiseren. Dat komt omdat deze kleuren door verschillende toepassingen in onze maatschappij als zodanig zijn gememoriseerd. De ondersteuning van het 'verhaal' maakt dat nog duidelijker voor de kinderen. Daarnaast zit er een responsinhibitiemodel achter. Bij rood moet je namelijk stoppen en nadenken. Kinderen stellen zichzelf verschillende denksturende vragen (zelfsturing) om zo tot een antwoord te komen. Esther schreef hier een blog over! Klik hier om het blog te lezen.
Nee hoor! Zeker niet. Afhankelijk van wat je wilt oefenen kun je de materialen downloaden die je nodig hebt. Ga je de tafels aanleren dan is heb je feitelijk alleen een setje stoplichtkaartjes nodig.
Al het andere materialen is om extra in te zetten, bijvoorbeeld voor inoefening. Zie je op tegen het downloaden? Download dan per keer wat je nodig hebt. Met de digitale oefenmaterialen kom je ook al een heel eind. Voor gebruik in bijvoorbeeld de klas is het handig om eerst met de digitale oefenmaterialen te beginnen.
Kies voor gemak: kies voor de 15-euro-deal. Je ontvangt dan alle downloads in één keer.
Voor het kunnen 'tafelen' is voorkennis nodig. Als dit nog niet goed getraind is dan heeft het leren van de tafels weinig zin! Daarom wordt er op deze website expliciet aandacht besteed aan de voorwaarden die nodig zijn om tot het leren van de tafels te komen. Klik hier.
Schrijven op de kaartjes raad ik af. Zeker in de eerste fasen. Het is namelijk de bedoeling dat kinderen leren dat de kaartjes voor alle tafels in te zetten zijn. Je kunt er kaartjes onder leggen met de tafelsom erop. Die vind je ook op de website. In de handleiding lees je hier meer over.
Er wordt gewerkt met de 1x, 10x, 5x-structuur waarbij kinderen steeds één of twee groepjes uitstappen: één of twee groepjes minder of meer dus. Het herhaald optellen en aftrekken is hierbij belangrijk en komt aan de orde in de eerste fasen. Ook het verdubbelen van tafels en de omkeereigenschap komen aan bod. Je leest hier meer over in de gratis handleiding.
Deze methode is bedacht door Els Roessingh-van Iterson. Al vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw helpt zij kinderen met de door haar ontwikkelde methode, die zij Stoplichtmethode noemde. In 2008 heeft zij het stokje overgedragen aan Esther Monfils, die in 2012 en 2013 artikelen voor deze methode schreef voor het Tijdschrift voor Remedial Teaching. In januari 2020 heeft de Stoplichtmethode een naamsverandering ondergaan en vanaf medio mei 2020 is de website rondom de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes gelanceerd.