Stoplichtkaartjes blog

Bewegend leren en het leren van de tafels

Door Esther Monfils / 31 januari 2021

We weten allemaal dat bewegen goed voor ons is, maar wist je ook dat het goed is voor het leren van de tafels? Als we spelen leren we! We activeren onze hersenen en dat maakt het mogelijk om nieuwe dingen te leren. Verder weten we dat het goed is om…

Lees verder

Miniblog: Oefenen in 6 stappen

Door Esther Monfils / 16 december 2020

Miniblog: Oefenen met 6 stappen In dit miniblog vertel ik je waarom we oefenen in 6 stappen! Misschien heb je je al afgevraagd waarom dat gebeurt! Ik vertel het je. Het begint met de drie groene kaartjes. Nadat je die hebt ingeoefend heb je de structuur neergezet, maar heb je…

Lees verder

Executieve functies en het leren van de tafels

Door Esther Monfils / 16 november 2020

Zoals je misschien weet, houd ik mij ook veel bezig met executieve functieversterking. Toen ik als juf in het onderwijs werkte had ik nog niet van executieve functies gehoord. Pas later leerde ik dat dingen die ik als juf deed passen in het kader van executieve functieversterking. Ook bij het…

Lees verder

Het gebruik van coöperatieve werkvormen bij de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes

Door Esther Monfils / 16 oktober 2020

De Tafelmethode met Stoplichtkaartjes is heel goed in te zetten in de klas.  Op de website zijn veel materialen te vinden die het mogelijk maken deze op het digibord te gebruiken, maar je vindt er ook materialen die gebruikt kunnen worden bij de zelfstandige verwerking in groepjes. In dit blog…

Lees verder

Werken met de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes volgens EDI!

Door Esther Monfils / 3 september 2020

Je kunt verschillende dingen doen om de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes binnen een EDI-format aan te leren. In dit blog laat ik zien dat het aanleren en inoefenen van de tafels met mijn methode heel goed kan binnen het model van expliciete directe instructie. Binnen dit model vervult de leraar een…

Lees verder

Horizontaal oefenen als leidraad

Door Esther Monfils / 24 augustus 2020

In een eerder blog schreef ik over de logica van de kleuren binnen deze methodiek. Vandaag zet ik een andere logica centraal: het horizontaal oefenen. Vroeger leerde je de tafels middels opdreunen. De meester of juffrouw had de tafels van boven naar beneden op het bord geschreven en tikte één…

Lees verder

Groen, oranje, rood in zicht: de tafels leer je met de kleuren van het stoplicht!

Door Esther Monfils / 23 juli 2020

Bij de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes wordt er gewerkt met de kleuren van het stoplicht. Oversteken bij groen mag! En is dus makkelijk. Niet voor niets dat groen staat voor de makkelijke tafels. Overal in onze maatschappij staat groen voor makkelijk/je mag gaan/goed. Dit is dus heel logisch voor kinderen. Bij…

Lees verder

Die tafels zijn helemaal zo belangrijk niet…….. of wel?

Door Esther Monfils / 17 juli 2020

Vorig jaar was ik in gesprek met een IB-er over de prestaties van een leerling die ik begeleid. Het was een goed gesprek, waarbij verschillende afspraken gemaakt werden om de begeleiding van deze leerling nog meer af te stemmen. Naast problemen met lezen en spellen heeft hij ook moeite met…

Lees verder